۱۵
خرداد

آغاز خدمات طرح توجیهی صنعتی و تجاری

برای مدت ها طرح کسب وکار تجاری (برنامه کسب وکار، نقشه تجاری Plan Business) برنامه ای بود که توجیه کننده پیش بینی ابعاد فنی و اقتصادی آتی یک پروژه و درصورتی که اطلاعات آن دقیق و منطقی بیان می گشت، آنگاه سازمان ها و یا افراد سرمایه گذار را متقاعد به سرمایه گذاری می نمود. طرح کسب و کار مفهوم مهمی است که در موفقیت مؤسسات اقتصادی بنگاه ها تأثیر بسزایی دارد. صنایع کاملا جدید در حال شکل گیری و یا صنایع قدیم در حال ارتقاء و یا فروپاشی می باشند. رقبای تازه وارد، شرکت های قدیمی را به چالش می کشند. به هرحال برای پاسخ به این سؤات می بایست مدل کسب و کار خود را تدوین نمایید.

مدل کسب و کار شما در دو یا پنج سال آینده چه خواهد بود ؟

آیا شما تحلیل مناسبی از وضعیت خود در صنعتی که در آن مشغول خواهید شد دارید؟

آیا می خواهید با یک برنامه مناسب وارد یک حوزه جدید کاری شوید؟

چرا بیزنس پلن (طرح توجیهی) مهم است و هدف از آن چیست ؟

طرح توجیهی تجاری، سندی منحصر به فرد در خصوص ویژگی های یک کسب و کار تجاری است. از آنجایی که طرح توجیهی مطابق با ویژگی های یک شرکت نوشته می شود، قابل تعمیم به شرکت دیگر نیست. همانطور که اثر انگشت منحصر به فرد می باشد. یک طرح کسب و کار را نباید برای دو شرکت متفاوت به کار برد. طرح کسب و کار تجاری (بیزینس پلن) به دنبال بیان جزئیاتی در خصوص تجارت شماست. این طرح می تواند در چند خط یا در چند صد صفحه تهیه گردد که کاملا وابسته به پیچیدگی های فرآیندهای سازمانی، محصولات و خدمات دارد.

هدف از ارائه بیزنس پلن:

جذب سرمایه گذار یا شریک

دریافت نمایندگی از یک شرکت داخلی یا خارجی

دریافت وام و تسهیلات مالی

توجیه مدیرعامل و هیئت مدیره برای مقصدی خاص

توجه نمایید که هر کشوری بر اساس فرهنگ و انضباط اداری خویش به گونه متفاوتی به طرح کسب و کار تجاری می اندیشد و از بخش هایی از آن انتظارات متفاوتی دارد. پس مشاور طرح کسب و کار تجاری باید بر اساس تجربه و شناخت صحیح از مخاطب، در هنگام تهیه بیزینس پلن، روی برخی جزئیات تمرکز و دقت بیشتری مبذول نماید. خانه وکلای ملل با توجه به تجربه و حضور مستمر در بازار بین الملل، از تفاوت بین نیاز سرمایه گذار چینی و یک سرمایه گذار هلندی در مواجه با یک طرح توجیهی، کاملا آگاه است. این تجربه علمی و عملی سبب شده است که تاکنون هیچ یک از طرح کسب و کارهای تدوین شده توسط خانه وکلای ملل از سوی دریافت کننده آن رد نشود.

هدف اصلی یک طرح کسب و کار، تعریف ماهیت کسب و کار بوده و نشان می دهد که این کسب و کار در طول زمان، به کدام سمت و سو خواهد رفت. اگر هدف و جهت مشخص شده باشد، کشف منابع مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف آسان تر خواهد شد. اگر طرح توجیهی تجاری به صراحت به بیان خصوصیات و ویژگی های کسب و کار، کالاها و خدمات بپردازد (حتی اگر تنها به تشریح یک خط تولید، یا یک سرویس خاص از سازمان بپردازد)، مدیران سازمان راحت تر می توانند گروه مشتریان ایده آل خود را تعریف نموده و در جهت جذب و وفاداری سازی آنان برنامه ریزی نمایند.

هر کسب و کاری در طول زمان برای دستیابی به موفقیت حتما توسعه، تکامل و سازگاری را تجربه می نماید. عوامل موثر بر رشد و توسعه کسب و کار، باید در یک طرح کسب و کاری تجاری به نحوی کارآمد بیان و نحوه تغییر حرکت شرکت در بازار، روندهای تقویتی و یا تضعیف کننده و همچنین روند نوآوری و تکنولوژیک بازار مورد بررسی دقیق واقع شده باشد. شفافیت اطلاعات و ارزیابی های موجود در طرح توجیهی به صاحبان کسب و کار این اجازه را می دهد که زمان آغاز تمام فعالیت های آینده سازمان را دانسته و با داشتن چشم اندازی مشخص، هدفگذاری بلند مدت و کوتاه مدت، عملی خواهد شد.

طرح کسب و کاری تجاری می تواند پتانسیل تولید پول توسط یک کسب و کار را نشان دهد، این همان چیزی است که یک سرمایه گذار به دنبال آن است. با قرار دادن آمار، نمودارها، اشکال و جزئیات مناسب، جذاب و منطقی در طرح توجیهی، شانس یک کسب و کار برای جذب سرمایه، بیشتر خواهد بود.

طرح کسب و کاری تجاری را می تواند به عنوان ابزاری، برای فروش آینده کاری بهتر به نیروی انسانی، مورد نیاز در بازار کار باشد. یک برنامه خوب و منطقی، سازمان را در جذب شریک، همکاری با تامین کننده و توزیع کننده خوشنام و استخدام مدیران حرفه ای میانی سازمان یاری می نماید.

طرح کسب و کاری تجاری، بر ساختار سازمانی تاثیر و سازمان را هدایت و راهبری می نماید. جایگاه و وظایف مدیران، مسئولین و کارکنان را نسبت به اهداف سازمان و سمتهای اجرایی آنان مشخص می نماید. همچنین طرح کسب و کار به عنوان ابزاری مدیریتی است که مدیر می تواند به مثابه یک فانوس دریایی آن را مدنظر داشته و همواره جهت تصمیمات خود را با آن منطبق سازد.